personal branding

Personal Branding… hvordan markedsføre seg selv

Personal Branding

Ikke så lenge siden visste jeg ingenting om PERSONAL BRANDING. Men når jeg hørte om det for første gang tenkte jeg: "Ja, selvfølgelig!". Hadde faktisk same tanker rund dette hele tiden. Kunne ikke finne riktig ord til å beskrive det, men observasjoner og slutninger var der hele tiden.

Det finnes mange folk som bruker personal branding i praksis uten å vite det. Og det er fordi ideen er veldig enkel - arbeidssøker er som et produkt for en arbeidsgiver på samme måte som alt annet man kjøper i butikken. Men her er det bedrift som er en kunde, arbeidsmarkedet som kjøpesenter og arbeidssøkere som produkter. Og hvis det er sånn så er det lett å finne ut at her virker de fleste teorier som vi bruker i markedsføring. Dvs. at arbeidssøkere må rett og slett selge seg selv. Det høres kanskje dårlig ut men det hjelper også.

Når du først er klar over at du er et produkt så kan du starte med markedsføring. Det betyr først og fremst REKLAME. Og det er faktisk mange måter du kan annonsere deg selv.

 

CV

Det viktigste er en CV - det vet jo alle. Den må vise dine kompetanser, erfaring og utdanning så klart. Men det viktigste er å kunne vise utviklingsretning. CVen skal vise stien du går i livet ditt, alle de valgene du har tatt, fortelle din historie. Og som godt produktet skal være, må stigen din være tilpasset til arbeidsgivers forventninger.

Ta utgangspunktet i stillingsbeskrivelse. Prøv å tenke på samme måte som potensielle arbeidsgivere så kan du ført finne ut hva er det som må fram i CVen, og hva er mindre relevant eller passer dårlig. Det handler om små justeringer på hver eneste kopi du sender. Det tar litt ekstra tid men lønner seg.

HUSK å legge ved bilde. Ikke hvilket som helst men ett som viser litt av personligheten din.

 

SØKNAD

De alle fleste sliter med å skrive en søknad. Du er ikke alene i det. Spesielt når du er aktiv arbeidssøker og søker på flere stillinger samtidig. Det er ikke så lett å skrive tusenvis av forskjellige søknader når du søker på 10 stillinger daglig. Det holder med enkelte endringer i de fleste tilfeller. Men når du søker på drømmejobb så er det kanskje lurt å bruke litt mer tid på det. 

Søknaden må ikke være verken for lang eller for kort. Du trenger ikke å oppsummere hele livet ditt men heller fortelle noe mer om din personlighet. Noe som ikke nødvendigvis er mulig å finne ut fra CV.

Skriv kort om arbeidserfaring og mer om hva som gjør deg til den perfekte kandidaten. Og hvorfor søker du på stilling egentlig. Det vil si at søknaden må være en fyllmasse for CVen og info som finnes der. Også her tar du utgangspunktet i stillingsbeskrivelse.

 

INTERNETT

Det er her det morsomme starter. Her kan du markere det som skiller deg fra andre. Antall muligheter er egentlig ubegrenset. Stadig flere arbeidsgivere bruker tid på å sjekke arbeidssøkere i Google. Det betyr at du må være forberedt på det men kan også dra nytte av det.

Du må finne ut selv om du ønsker å offentliggjøre FB profilen din eller velger å ha den privat. Men husk at det som er synlig der forteller mye om hvem du er som person. Da er det lurt å spørre seg selv om den utdanningen i ”Livets harde skole” er det som kommer til å skaffe deg jobb?

LinkedIn profil er ingen ”must have” men skader ikke å ha den. Du kan bruke den som elektronisk CV, nettverksbygging verktøy eller samle referanser. Du blir da sett som mer proff og troverdig kandidat som kjenner mennesker i bransjen.

En annen mulighet er videopresentasjon på YouTube. Kort videosnutt som promoterer deg som person og attraktiv arbeidstaker kan være til fordel. På den måten viser du at du er aktiv og er ikke redd av å vise deg. Den som rekrutterer får da følelse av å kjenne deg litt bedre – noe som kan føre til at han/hun blir mer villig til å invitere deg på en intervju.

Men du kan ta et steg videre og lage ditt eget nettside hvor du kan profilere deg som en proff arbeidstaker. Det koster relativt lite (ca. Kr50-60/mnd) og kan vise dine kompetanser innen bruk av data og internett. Og det er faktisk ikke så vanskelig å lage et nettside nå lenger ved å bruke WordPress eller Wix.

Blogg kan også brukes til å markedsføre deg som et produkt. Det vet jo alle (som eksempel alle kjente bloggere). Særlig når bloggen er knyttet til fagfeltet du ønsker deg jobb i. Din fremtidig arbeidsgiver får da mulighet til å bli kjent med dine tanker rund bransjen og utfordringer/problemer i den. Det kan faktisk hjelpe mye når du deler samme filosofien med ham.

 

Noe ekstra

Når du søker på drømmestilling så er det lurt å bruke energi på det, gjøre noe ekstraordinær. Noe som viser at stillingen er viktig for deg. Arbeidsgivere er mer villige å ansette en lojal person enn noen som har litt bedre kvalifikasjoner. Det er viktig å vise at du er kreativ og kan tenke ”outside the box”. Men husk at du har kun en sjanse for å gjøre noe spesiell. Derfor er det viktig å undersøke grundig hva som kan falle i smak til den som ansetter. Du kan miste alt med en gang, men også vinne stort.

 

Ønsker du hjelp med å planlegge din personal branding strategi? Trenger du mer veiledning? Se her eller ta kontakt i dag!

 

LYKKE TIL!!!

 

Del med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *